11.2.10

Evelyn Sepp: maksude bla-bla-bla


Kas sa saad aru, mida ma mõtlen ...

Pole suur saladus, et Eestis kehtiv maksussüsteem või õigemini maksude struktuur ei toeta jätkusuutlikult ei ettevõtluse ega üldse elukeskkonna arengut.

Loosung lihtsusest on küll kellegi ajju kinnitunud retooriline käibefraas, kuid ei midagi praktilisemat.

Jätkusuutlikkus igal tasandil on üha enam ja nõudlikumalt jutuks ka eurole ülemineku kontekstis. Kes vähegi viitsinud jälgida, selle jaoks pole see ju uudis. Ansipist-Ligist oluliselt kriitilisem on nii keskpank kui veel mõned teisedki..

Suhetliselt kesine seis on ka kohalike omavalitsustega. Aastate jooksul lisandunud ülesanded, mille riik on omavalitsustele täitmiseks üle andnud, ei ole toonud paraku lisatulusid, mida nad seaduse kohaselt pidnuks tooma, kuid olulliseim veel, et omavalitsuste tulubaasi kujunemine kui selline on üleüldse äärmiselt ühekülgne ning seetõttu ka äärmiselt haavatav. Ja siin pole vahet, ole sa suur või väike, peamised tulud saad sa ikka 1-2 allikast.


Neile väärnähtustele on tähelepanu juhtinud pea kõik rahvusvahelised finantsinstitutsioonid, kellele Eestil on põhjust aru anda ja kelle soovitusse on meil põhjust suhtuda tõsisemalt kui pelgalt soovitustesse...


Samade probleemide all kannatavad täna kõik Eesti omavalitsused. Kahetsusväärselt kohane on riigi-omavalitsuste suhete kirjeldamiseks ka mõistulugu Suure ja Väikese Peetri leivakottidest. Just nii on riik käitunud kogu käimasoleva kriisi ajal omavalitsuste suhtes.

Tallinna müügimaksust ei tea ma palju. Seaduses on selline võimalus ette nähtud, kuid kas pealinn seda korrektselt kasutanud on, näitab aeg ja ilmselt eelolevad kohtuvaidlused. Loomulik on ka see, et mõni uus maks või vana tõus ei meeldi kellelegi.


Aga - lolliks ei maksa ikka ka minna. Reformierakonna juhtimisel üleriigiliselt läbi viidud lugematud paarinädalase etteteamisega maksutõusud - a la ravimite, toasooja, spordi-kultuuriürituste piletite, matusetarvete jne käibemaksu, erinevate tootegruppide aktsiiside mitmesaja protsendised, tulumaksumäära oma või lisaks erinevate maksusoodustuste kaotamised jne jne jne on paraku tõelisus. Küll ei ole selle arvelt suurenenud omavalitsuste tulud, vaid sellega on kompenseeritud just keskvalitsuse enda tulude langust ja püütud valitsemiskulusid hoida eelneva taseme lähedal.


Kogu selle pea kolm aastat kestnud Reformierakonna-Isamaaliidu valitsemise hulluse peale loen ma aga täna pealinna Reformierakonna avaldust milles protestitakse müügimaksu vastu ja kirjas seisavad järgmised read:"....Selle asemel, et vähendada kulutusi, tõstetakse (pealinnas/ toimetaja) makse ja ronitakse veel sügavamale maksumaksja taskusse,“


No kurat! Kõigepealt ajage käed eemale 1.3 miljoni Eesti inimese rahakotist, millesse te end küünanukkideni kaevanud olete, siis vaatame alles edasi, mis omavalitsustel selles kehvas olukorras üle
jääb.

Ja mõistagi - mis laenud riigi loal? Las Pärnu, Tartu, Viimsi kärpigu aga oma kulusid, mis laenu neile Jürgen Ligi ja parteipileti toel ikka vaja on!?


Ja müügimaks võib ju olla paha-paha, aga vaevalt, et Kapa-Kohila Selver sellepärast oma hinda mujal tõsta saab, sest - hinna tingib ikkagi turg ja kui inimestel raha ei ole, siis peab see Selver seal ka väikema kasumiga läbi ajama, mis muud.




Kui Reformierakonna Ansipi-Ligi juhtimisel peab Valitsus normaalseks või siis möödapääsmatuks tulude langust kompenseerida üleriigiliste ohtrate maksutõusudega, ei peaks seda omavalitsustelegi ette heitma. Eks erilised ajad nõua kõigilt erilisi otsuseid! Ja elavad nii Selver kui Stockman selle kohaiku müügimaksu siin ka üle.




Tallinalstele peaks sellest aga plaanide kohaselt laekuma 150 miljonit lisakrooni. Eks aeg näitab.

Igatahes suutis linn käituda vähemalt sedavõrd korrektselt, et muudatuse vastuvõtmisest selle jõustumiseni jäi aega pea kuus kuud. Üldiselt peaks see üleminekuks olema mõistlik aeg. mitte küll ideoaalne, aga ... Olgu meenutatud, et riigi maksumuudatused jõustuvad meil viimasel ajal nii umbes kahenädalase etteteatamisega. Olgu see siis kurikuulus käibemaks, mille õiguskantsler ka vaidlustas kui põhiseaduse vastase maksutõusu või maamaksu muutmine, mis jõustus vist veelgi vähem kui 2 nädala jooksul.



Viimase kohta võib veel öelda, et Pentuse sugused võivad ju parlamendis süüdimatult huilata kui toreda maamaksuseaduse muudatuse nad näiteks läbi surusid. Seda nad aga vaevalt taipavad seletada, et selle tulemusena vähenevad paljude omavalitsuste tulubaasid veelgi ja näiteks Tallinnas jäid selle kiirmuudatuse tulemusena mitusada inimest ilma võimalusest taotleda maksusoodust või maamaksuvabastust.

Üldiselt on elu ja suhtumine Suure Andruse juhtimisel muutunud aga selliseks: valimisi korraldame nii harva kui viitsime, ajakirjanikud paneme kõik vangi, parteiliselt truudele prokuratuuri töötajatele jagame välja murdjad verekerad ja töötud inimesed lükkame lihtsalt hange.



Ja kogu selle ohtliku lolluse peale tahan ma varsti tõesti näha mõnd alles jäänud Reformierakonna tulist toetajat, kelle kohta ma oleks nõus ütlema et muidu on täitsa tore, tark ja südametunnistusega inimene.

2 comments:

leopall.blogspot.com said...

Milleks poliitikutele võim? Selleks, et teha seadused, mille kohaselt saab seaduslikult parteidele ja poliitikutele rahva raha oma taskutesse ajada.
http://leopall.blogspot.com/

leopall.blogspot.com said...

Milleks poliitikutele võim? Selleks, et teha seadused, mille kohaselt saab seaduslikult parteidele ja poliitikutele rahva raha oma taskutesse ajada.
http://leopall.blogspot.com/