Anna allkiri ja saada sõbrale edasi!
http://petitsioon.ee/eesti-liha-rimisse-tagasi
Vist norralastele kuuluv suur kaubandushiid, mille all nii RIMI-d kui Säästumarketid, on viimastel nädalatel saanud reklaami nii et tapab.
Kriitika ja tähelepanu on olnud igati asja eest, ehkki mitte positiivne. Asi sai alguse teatest, mille kohaselt loobuti Eesti liha müümisest, kuna sel olla halb kvaliteet. Üllatuseks eelistati hoopis Leedu liha. Eesti põllumajandustootjate-töötlejate appikutsed leidsid vähemalt sel korral avalikkuse palava toetuse ja vast laheneb kohalike lihatootjate jaoks ka vähemalt see probleem.
Kuid see ei ole ainus ega ka peamine.
Muidugi on tore, et kaks suurtootjat saavad ilmselt RIMI-ga lepingu ja Eesti liha jõuab lettidele tagasi, aga omamaiste tootjate -töötlejate jaoks on vähk hoopis teise kivi all.
Nimelt tingimustes, millega Eesti kaup selliste kettide lettidele jõuab. Nii ongi, et uhked odavmüügid või üldse kampaaniahinnad on tarbijale odavad ainult esmapilgul, sest ...
RIMI kurikuulsa relaami taga ERITI KRIMINAALSETEST HINDADEST on enam kui tõenäoliselt see, et edasimüüja diktaadi all olev tootja-töötleja on sunnitud oma kaupa müüma sisuliselt alla omahinna, kampaaniate puhul aga suisa tasuta. Ja see ei ole ühekordne, vaid reeglipärane tegevus.'
Lisaks - miski ei veena mind, et RIMI otsus Eesti liha mite enam müüa, oli soov seda mitte müüa. Pigem oli see vaid surveavaldamine Eesti tarnijale, et see veel hinnas alla annaks. Ja isegi, kui 2 suurtootjat suudavad sellega nüüd kuidagi hakkama saada, on see laiemas plaanis
täiesti kriminaalne ja turu solkimine niikuinii!
Õiguskeelde tõlgituna tähendab see seda, et sisuliselt ei ole tegu kahepoolsete lepingutega, kus õigused-kohustused ja ka riskid vähegi võrreldavalt jaotatud, vaid ühepoolsega! RIMI-l näiteks on kõik õigused ja Eesti oma tootjal-töötljeal kõik kohustused ja riskid.
Ühesõnaga - enamus selliseid kampaaniaid ei toimu mitte kaubandusettevõte arvelt, vaid ainult meie endi omamaiste tootjate-töötlejate kulul. ehk siis mitte nii kaudselt meie endi arvelt. Kaduvad töökohad maksame ju ka meie ise kinni, mitte siin teenitud kasumi emafirmasse kantiv kaubandusettevõte ...
Nii pole ka ime, kui kohalikud väike- ja suurtööstused rahapuuduses vaevlevad ja ühe pankroti teise järel välja kuulutavad, kuid kaubanduskeskusi kerkib igasse külasse nagu seeni ...
Nii et teravmeelsena mõjuma pidanud RIMI reklaamlause vastab sisult sõna-sõnalt tegelikkusele!Ja eriti kurb on see, et riiklikku järelvalvet tegema pidavad riigiasutused, sh. konkurentsiamet, on selles osas olnud aastaid täielikud kurt-tummad. Ei näe, ei kuule, ei huvita!
Riigikogus võib ju nn monopolidevastase seadusega jahmerdada ja lihtsameelseid lollitada, aga reaalset tõhusat riiklikku järelvalvet tegelikkuses ei toimu. Häma, häma tuleb sealt vaid ...
Nii et sisuiliselt ongi Eesti tootjad-töötlejad seni üksi ja ainus tõhus ja neutraalne insittusioon saakski olla konkurentsiamet, kellel pole aga vähimatki soovi sellege tegeleda. Võiks vist öelda, et tegelikult puudub poliitiline tahe ...
Ja mõelge nüüd ise, kuidas saaks näiteks väiketootja reaalsuses minna kaubandusketi vastu kohtusse. Formaalselt muidugi saab, aga - kui suuremeelne on see kett, või kettide kartell edasipidi tema kauba suhtes!? Vastus on vist igaühele ilmselge ...
Muidugi on ju põhimõtteliselt õige soovitus, et Eesti tootjad-töötlejad peaksid koonduma ja ise oma kaupa müüma, aga olgem ausad, toota-töödelda ja Rootsi pankadelt veel kaubanduskettide arendamiseks laenu lunida ei ole olnud meie ettevõtjatele lihtsalt jõukohane. Ja nendes oludes ei oleks ka teistele. Kõike korraga lihtsalt ei saa ja ajalooratast kiiremini ega aeglasemlt ei pöörita kui see ise pöörleb. Ja tänaseks on turusituatsioon selline, et see ei ole ilmselt ka võimalik. Nii et soovitada ju võib, aga seda realiseerida ei ole eriti tõenäoline.
Mis saab edasi? RIMI lihakampaania peaks arenema edasi kampaaniaks - Eesti tooted RIMI-sse ja mujale, kuid ka õiglaste hindadega! Olen ise näinud nn hinnaahelaid, kus toote tootja osa on marginaalne kõigi teiste ampsudega, kuigi tema kulud on seejuures kõige suuremad!
Nii et jama RIMI ümber pole veel sugugi lõppenud. Uus ämber koliseb nende uue kampaania jalas juba niigi - soovist heastada oma "lihaskandaal" sellega, et seal lähevad umbes 1000 toote hinnad odavamaks, ei tähenda ju sisuliselt mitte midagi muud, kui et nende toodete tootjad-tarnijad peavad lihtsalt veelgi rohkem endale kahju tegema. Ega`s siis RIMI ometi oma kasumiosast loobuda ei kavatse või siis osa müügi ja hinnatundlikuse riske enda kanda võta. Seda on ju aeg juba piisavalt näidanud!
Seega - ole tark tarbija, ära lase end petta, süvene ka ilulate lubaduste tagamaadesse ja anna allkiri Eesti tootjate toetuseks!
http://petitsioon.ee/eesti-liha-rimisse-tagasi
No comments:
Post a Comment